Marré werkt als wijkverpleegkundige en volgt daarnaast de opleiding kwaliteitsverpleegkundige bij de ZorgAcademie.
Hoe bevalt de opleiding tot nu toe?
”Ik heb nu de derde dag van de opleiding afgerond en merkte na de eerste dag al dat ik me bewust werd van hoe ik dingen in mijn werk anders kan aanpakken. Ik werk nu 9 jaar in de wijkverpleging, dus veel kennis is er wel. Toch zorgt de opleiding ervoor dat je je eigen valkuilen weer herkent. Het contact met anderen verpleegkundigen vond ik ook erg nuttig, omdat je veel met ze in gesprek gaat over hoe zij dingen anders aanpakken. Het is ook erg interessant hoe ze bij andere organisaties met bepaalde dingen omgaan, en zelfs regionale verschillen waar je van kunt leren. Je leert op deze manier van de successen en valkuilen van andere organisaties, zodat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.
Als wijkverpleegkundige ben je in meer of mindere mate wel met kwaliteit van zorg bezig. Toch verlies je je wel in de dagelijkse werkzaamheden. Door de opleiding ben ik andere prioriteiten gaan stellen. Je neigt er snel naar om alle dagelijkse werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren, maar door ook te kijken naar hoe de zorg op een andere manier georganiseerd kan worden, bespaar je uiteindelijk tijd terwijl je óók de kwaliteit van zorg verbeterd.”
Wat zijn de onderwerpen van de opleiding die je het meest zijn bijgebleven?
“Een van de onderwerpen waar we het over hebben gehad is de weerstand van collega’s. Hoe ga je hiermee op de juiste manier om zodat zij ook enthousiast worden? Ook hebben we de dramadriehoek behandeld. Hier ben ik mijn eerste werkdag na de lesdag meteen mee aan de slag gegaan! Wat je tijdens de opleiding leert wordt dan in de praktijk bevestigd: als ik me zo opstel gaat de ander juist in die rol.
Ik kijk ook kritischer naar zaken in de organisatie. Waar ik eerst dacht: ‘ik heb hier geen invloed op’ durf ik nu eerder het gesprek aan te gaan en er iets mee te doen. Je denkt bij meer zaken: waarom is dat eigenlijk zo? Is het niet efficiënter als we het op deze manier doen?”
Zijn er successen die je nu al hebt behaald?
“De laatste twee lesdagen hebben we het over het indiceren gehad. Ik merk dat ik collega’s beter kan coachen hoe ze hier optimaal gebruik van kunnen maken, hoe ze het zorgplan beter kunnen maken en hoe ze dit uitleggen aan cliënten. Ook tijdens intakes merk ik dat ik nu erg duidelijk kan uitleggen hoe de verpleging en ons zorgplan werkt. Hier krijg ik dan ook meteen goede feedback op.
Een ander voorbeeld is het betrekken van sociale netwerken binnen een cliëntsituatie. Vaak lopen we aan tegen taken die veel tijd kosten, bijvoorbeeld het wegbrengen van urine, die ook door de familie of omgeving gedaan kunnen worden. Mijn trainer Marion heeft me geholpen om een ecogram te maken en in kaart te brengen wie er in de omgeving bereid is om te helpen, en hierin ook buiten de gebaande paden te denken. Vaak is de omgeving zeer bereid om te helpen en het zorgt weer voor een extra contactmoment van de cliënt met de omgeving.
Ik ben me er weer bewust van geworden dat veel kleine dingen bij elkaar voor veel verandering kunnen zorgen. De rest van het team is zich ook weer veel bewuster hoe zij het netwerk kunnen gebruiken, waardoor je in totaliteit veel tijd kunt besparen die je kunt besteden aan andere belangrijke zaken.“
De ZorgAcademie
Wil jij je als verpleegkundige verder ontwikkelen op het gebied van kwaliteit van zorg door teamoverstijgend en organisatiebreed kwaliteitsverbeteringen toe te passen? Ons opleidingsaanbod vind je hier.