Veel zelfstandige zorgprofessionals vragen zich af of zij straks nog als zzp’er kunnen blijven werken. Er bestaat onduidelijkheid over wat de regels precies zijn, en dat kan voor onzekerheid zorgen. Met de handhaving vanaf 2025 worden enkele specifieke branches, waaronder de zorg, extra gecontroleerd. Het is dus belangrijk om goed op de hoogte te zijn en vragen te stellen. Wij staan voor je klaar.
De Wet DBA en de veranderingen per 1 januari 2025:
DBA staat voor de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties. Opdrachtgevers en opdrachtnemers (zzp’ers) willen graag zekerheid over de arbeidsrelatie die ze met elkaar aangaan. Het doel van de Wet DBA is om zzp’ers en hun opdrachtgever duidelijkheid te geven over de aard van hun arbeidsrelatie.
De Wet DBA geldt sinds 2016, maar de handhaving ervan verandert vanaf 1 januari 2025. Dit betekent dat de Belastingdienst vanaf dat moment strenger gaat controleren op schijnzelfstandigheid. Deze controles kunnen tot vijf jaar terug in de tijd plaatsvinden. Als de Belastingdienst oordeelt dat er sprake is van een dienstverband, dan zijn alle betrokken partijen gezamenlijk verantwoordelijk voor de fiscale gevolgen.
Hoe zorgen wij dat alle partijen voldoen aan de nieuwe wetgeving?
Het zijn onzekere tijden voor een zzp’er die werkzaam is binnen de zorg. Kan ik nog wel door als zzp’er? Welke financiële risico’s loop ik? Wat gaat er veranderen in de relatie tussen mij en mijn opdrachtgever? Zeer terechte vragen.
Veel zorgorganisaties hebben al maatregelen getroffen vanwege het aanstaande handhavingsmoratorium. Ze zijn voorzichtiger en soms zelfs strenger in het inhuren van zelfstandigen uit angst voor mogelijke naheffingen en boetes. Er zijn inderdaad functies waarin het nagenoeg onmogelijk is om als zzp’er te blijven werken in de zorg, vanwege het karakter van de functie. Maar er zijn ook zeker mogelijkheden. Echter, vanaf 2025 worden meer zaken gecontroleerd dan voorheen. Vanuit GrowWork adviseren wij onze klanten daar dagelijks in.
Binnen GrowWork hanteren wij een zorgvuldige werkwijze (gebaseerd op richtlijnen uit het Handboek Loonheffingen, de Webmodule en recente jurisprudentie van de Hoge Raad) waarin alle criteria aan bod komen die belangrijk zijn om schijnconstructies te voorkomen. Dit doen wij, zoals een intermediair behoort te doen, in het belang van zowel de zzp’er als de opdrachtgever. Met onze checklijsten zorgen we ervoor dat we binnen de wet- en regelgeving de juiste keuzes vooraf maken, en voorkomen we vervelende verrassingen achteraf voor alle partijen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat het hebben van meerdere opdrachtgevers automatisch betekent dat je veilig als zzp’er kunt werken. Dit is echter niet het enige criterium. Er wordt onder andere ook naar ‘inbedding’ gekeken (of een collega in loondienst hetzelfde werk doet als de zzp’er). Is dit het geval, dan kan dit alsnog als een schijnconstructie worden gezien.
Alle criteria samen zullen uiteindelijk bepalen of je wel of geen groen licht krijgt om door te kunnen gaan of te starten als zzp’er op die specifieke opdracht. GrowWork zal hierin adviserend optreden naar jou als zzp’er. Het kan dus voorkomen dat je in de ene opdracht niet als zzp’er mag werken en in een andere wel. Mocht het niet mogelijk zijn, dan kunnen we eventueel een detacheringprojectcontract aanbieden (mocht dat een optie voor jou zijn).
Wil je meer weten over hoe GrowWork je kan helpen om in 2025 veilig te blijven werken als zzp’er, of over onze mogelijkheden voor projectmatig werken in loondienst? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!